TINDER, LIGATZEKO MUNDU
BERRIA
Tinder ligatzeko sare sozial bat
da; Sean Rad ekintzaileak sortu zuen 2012an. “Maitasunaren” aplikazioei dagokionez,
famatuena da. Bestalde, sektore guztienetako aplikazioei dagokionez burtsan
gehien kotizatzen duena da: 16.000 milioi dolar kotizatzen ditu. Lortu duen
diru guztia haren berezitasunarengatik izan da, ligatzeko aplikazio ugari egon
harren, Tinder da merkatuan liderra. Baina zerk egin du ospetsu Tinder hain?
Tinder hasieratik izan da famatua
hark merkatuan sartzeko izan dituen estrategiengatik. Beste aplikazioak
iragarkien bidez lortzen zuten beraren lekua merkatuan, Tinderrek berriz,
iragarkiak alde batera utzi eta festa unibertsitarioak erabili zituen
harpidedunak lortzeko. Festa horien gakoa sartzeko aplikazioa deskargatua izan
behar zenuela zen. Hala ere, ez zen hori beraien estrategiaren ezaugarri nagusi
bakarra. Gaur egungo gizartean geroz eta normalizatua egon harren, garai hartan
ligatzeko aplikazioak ez zeuden ondo ikusita, ondorioz, zailagoak ziren hedatzeko.
Horregatik, Sean Radek eta beste sortzaileek erabaki zuten egiten zituzten
festak glamour handikoak izatea, horrela unibertsitateko gazte
popularrenak joango zirelako, eta aplikazioa deskargatuko zuten eta lotsarik
gabe erabiliko zuten. Hortaz, ligatzeko aplikazioak erabiltzeak zekarren lotsa
ez zen Tinderrekin gertatuko eta errazago zabalduko zen gazteen artean.
Bestalde aplikazioak duen fama haren
sinpletasunarengatik da. Haren funtzionamendua hain da erraza edozeinek erabil
dezakeela. Hau da aplikazioaren erabilera: hasteko, aplikazioa irekitzerakoan
argazki bat aterako zaizu, zuk argazkia ikusi eta zer iruditzen zaizun esan beharko
duzu, ondoren, bi aukera dituzu, ezkerrera irristatu edota eskuinera, eskuinera
irristatzearen erabakia hartzen baduzu pertsona hori “gustatzen” zaizula adierazten
duzu, ezkerrera irristatzen baduzu berriz, ez zaizula “gustatzen”. Esandakoaz
gain, aplikazio honek abantaila bat eskaintzen dizu beste askok eskaintzen ez
dutena, lotsa ez pasatzearena, hau da, aplikazio honetan zuk soilik hitz egin
dezakezu lehenago eskuinera irristatzen duzunarekin, eta gainera, besteak baita
ere irristatu behar zaitu eskuinera. Ondorioz, biak elkar gustatu zarete,
horregatik esan daiteke Tinderrek lotsa pasatzea saihesten duela.
Badirudi Tinderrek abantailak
besterik ez dituela; ligatzeko erraztasunak besterik ez dakarrela, aurrerapauso
bat dela. Baina, bizitzako gauza guztien gisan, alderdi positiboak bezala
negatiboak dauzka. Hasteko, beste sare sozialen moduan, big data erabiltzen
dute. Gauza da, aplikazio bat dohainik denean nonbaitetik lortu behar dutela
dirua enpresaburuek, orduan, iragarkien erabilerara jo egiten dute eta zure
datu pribatuak hartzen dituzte (adibidez: historiala) iragarki horiek zure
interesekoa izan daitezen. Nahiz eta Tinder ordainduz iragarkia saihesteko
abantaila izan, harpidedun askok jarraitzen dute dohainik den bertsio
erabiltzen. Hortaz, ordaintzen ez baduzu zu zara produktua eta pribatasun
kondizioak onartu badituzu zure datuak saltzeko eskubidea dute. Hala ere, egokia
da harpidedunaren datu pribatuak erabiltzea etekin gehiago izateko?
Aipatutakoaz gain, Tinderrek badu
desabantaila handi bat. Beste aplikazio asko bezala, Tider algoritmo askoz osatua
dago. Kasu honetan erabiltzen den algoritmoak “Elo puntuazioa” du izena. Zoritxarrez,
sistema horrek logika patriarkal baten arabera funtzionatu egiten du. Hasteko
pertsonak, gizon zein emakume, ranking batean banatzen ditu eta ondoren kalifikatzen
ditu. Gizona bazara eta karrera bat baldin baduzu rankingean gora joango zara, karreradun
emakumea bazara berriz, behera. Gainera, logika patriarkala alde batera utzita, elo rankinean goian dagoen pertsona batek beste bati eskuineruntz irristatzen badio puntuak irabaziko ditu, izan ere, pertsona popular batek beste bat erakargarria izatea adieraztea, rankingean gutxiago den batek esatea baino gehiago balio du, algoritmo horren ustean. Bestalde, sistema honek emakume gazteen eta
gizon helduen arteko erlazioei mesede egiten die, gender role tradicionalism
neurriaren bidez. Neurri horrek pertsona baten erakargarritasuna neurtzen du
daukan generoaren arabera eta bere aurkakoaren adin diferentziaren arabera. Horrela
puntu osagarriak eskainiko ditu adin gehien duten gizonei eta gutxien duten
emakumeei. Ondorioz, 21 urtetik gorako emakumeak rankingean postu baxuena okupatzen
dute.
"Elo score"-ren zikloa. |
Nire iritziz Tinderrek oraindik
asko du hobetzeko. Logika patriarkal hori saihestu behar du, izan ere, giza
eskubideen aurka doaz pertsonen artean ezberdintasuna bermatzen duelako. Gainera,
gure pribatasunaren aurka doa datu pribatuak saltzea eta bai Tinderrek eta bai
beste hainbat aplikaziok beraien erabiltzaileen datuak bake santuan utzi
beharko zituzten. Nahiz eta zaila dirudien, benetan uste dut hobetuko duela.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina
Oharra: blogeko kideek soilik argitara ditzakete iruzkinak.